RANCANGAN TAHUNAN PRASEKOLAH
NEGERI PERAK
BAHASA MALAYSIA
MODUL TERAS ASAS | |||
MODUL 1 BERGEMBIRA DENGAN HURUF | TEMPOH : JANUARI, FEBRUARI, MAC | ||
FOKUS | STANDARD KANDUNGAN | STANDARD PEMBELAJARAN | CATATAN |
BM 1.0 Kemahiran Mendengar BM 2.0 Kemahiran Bertutur BM 3.0 Kemahiran Membaca BM. 4.0 Kemahiran Menulis | (BM 1.1) Mendengar dengan penuh perhatian. (BM 2.1) Berinteraksi dengan mesra. (BM 2.2) Bersoal jawab melalui rangsangan yang diberi. (BM 3.1) Mengenal bentuk huruf A – Z. (BM 3.2) Mengenal huruf vokal. (BM 3.3) Mengenal huruf konsonan. (BM 4.1) Menguasai kemahiran pratulis. (BM 4.2) Menguasai kemahiran menulis. | (BM 1.1.1) Mendengar ucap selamat dan memberi respon yang bertatasusila dengan bimbingan (Contoh: Selamat pagi, Selamat petang). (BM 1.1.6) Mendengar ucap selamat dan memberi respon secara bertatasusila. (BM 1.1.7) Mendengar arahan dan memberi respon. (BM 2.1.3) Berbual menggunakan ayat yang mudah dengan sebutan yang betul. (BM 2.2.4) Bersoal jawab secara spontan. (BM 3.1.1) Menyebut huruf mengikut urutan. (BM 3.1.2) Memadankan bentuk huruf dengan bentuk objek persekitaran (Contoh: bentuk ’J’ dikaitkan dengan mata kail). (BM 3.1.3) Menyebut huruf secara rawak. (BM 3.1.4) Menyebut huruf mengikut urutan. (BM 3.1.5) Mengenal pasti bentuk huruf kecil. (BM 3.1.6) Mengenal pasti bentuk huruf besar. (BM 3.1.7) Memadankan huruf kecil dengan huruf besar. (BM 3.2.1) Menyebut huruf vokal. (BM 3.2.2) Membunyikan huruf vokal. (BM 3.2.3) Mengenal pasti huruf vokal yang terdapat dalam perkataan. (BM 3.3.1) Menyebut huruf konsonan. (BM 3.3.2) Menyebut huruf konsonan dengan tepat. (BM 3.3.3) Menyebut huruf konsonan dalam perkataan yang ditunjukkan. (BM 4.1.1) Memegang alat tulis dengan cara yang betul untuk menulis. (BM 4.1.2) Mengkoordinasikan pergerakan mata-tangan melalui lakaran bentuk, corak dan garisan secara bebas. (BM 4.1.3) Mengkoordinasikan pergerakan mata-tangan mengikut arah yang betul. Nota: * Pastikan aktiviti koordinasi mata-tangan, aktiviti meningkatkan kemahiran motor halus yang ada di Tunjang Perkembangan Fizikal dan Estetika-komponen perkembangan fizikal telah dilaksanakan sebelum aktiviti dalam Standard Kandungan ini dijalankan. (BM 4.2.1) Menulis semula huruf mengikut cara yang betul. (BM 4.2.2) Menulis huruf kecil dengan cara yang betul dengan bimbingan. (BM 4.2.3) Menulis huruf besar dengan cara yang betul dengan bimbingan. (BM 4.2.4) Menulis huruf kecil dengan cara yang betul. (BM 4.2.5) Menulis huruf besar mengikut cara yang betul. |
MODUL TERAS ASAS | |||
MODUL 2 MUDAHNYA MEMBACA | TEMPOH : APRIL, MEI , JUN | ||
FOKUS | STANDARD KANDUNGAN | STANDARD PEMBELAJARAN | CATATAN |
BM 1.0 Kemahiran Mendengar BM 2.0 Kemahiran Bertutur BM 3.0 Kemahiran Membaca BM. 4.0 Kemahiran Menulis | (BM 1.1) Mendengar dengan penuh perhatian. (BM 1.2) Mendengar dan mengecam bunyi perkataan. (BM 2.2) Bersoal jawab melalui rangsangan yang diberi. (BM 3.3) Mengenal huruf konsonan. (BM 3.4) Membina dan membaca suku kata. (BM 3.5) Membaca perkataan. (BM 3.6) Membaca frasa. (BM 3.7) Membaca ayat tunggal yang mudah. (BM 4.2) Menguasai kemahiran menulis. | (BM 1.1.3) Mendengar sebutan nama dan mengenal pasti objek di dalam dan luar bilik darjah. (BM 1.1.8) Mengecam pelbagai bunyi di persekitaran murid. (BM 1.2.1) Mengenal perkataan dengan bunyi suku kata awal yang sama. (BM 1.2.2) Mengenal perkataan dengan bunyi suku kata awal yang berbeza. (BM 1.2.3) Mengenal bunyi suku kata akhir yang sama. (BM 1.2.4) Mengenal bunyi suku kata akhir yang berbeza. (BM 2.2.2) Menyoal dengan menggunakan sebutan yang betul dengan bimbingan guru. (BM 2.2.7) Bersoal jawab secara bersopan. (BM 3.3.1) Menyebut huruf konsonan. (BM 3.3.2) Menyebut huruf konsonan dengan tepat. (BM 3.3.3) Menyebut huruf konsonan dalam perkataan yang ditunjukkan. (BM 3.4.1) Membunyikan suku kata hasil gabungan huruf konsonan dan huruf vokal dengan bimbingan. (BM 3.4.2) Membunyikan dua suku kata dengan bimbingan. (BM 3.4.3) Membina dan membunyikan suku kata hasil gabungan huruf konsonan dan huruf vokal (Contoh: ba) (BM 3.4.4) Membina dan membunyikan satu suku kata terbuka secara rawak. (BM 3.4.5) Membina dan membunyikan dua suka kata terbuka secara rawak. (BM 3.4.6) Membina dan membunyikan tiga suku kata terbuka secara rawak. (BM 3.4.7) Membina dan membunyikan suku kata tertutup secara rawak. (BM 3.5.1) Membatangkan (mengeja sambil membaca) dua suku kata untuk menjadi perkataan dengan bimbingan. (BM 3.5.2) Membatangkan dua suku kata terbuka untuk menjadi perkataan dengan bimbingan (Contoh: ada). (BM 3.5.3) Membatangkan dua suku kata terbuka untuk menjadi perkataan (Contoh: buku). (BM 3.5.4) Membatangkan tiga suku kata terbuka untuk menjadi perkataan (Contoh: kereta). (BM 3.5.5) Membatangkan satu suku kata tertutup untuk menjadi perkataan (Contoh: dan). (BM 3.6.1) Membaca frasa dengan bimbingan (Contoh frasa: mata biru, gigi saya, baju baru, jalan raya). (BM 3.6.2) Membaca frasa dengan sebutan yang betul. (BM 3.7.1) Membaca ayat tunggal yang mudah dengan bimbingan. (BM 3.7.2) Membaca ayat tunggal yang mudah dengan sebutan yang betul. (BM 4.2.6) Menyalin perkataan dengan cara yang betul. (BM 4.2.7) Menyalin ayat dengan cara yang betul. | (bu) (ibu) (buku) (kelabu) (kek) (ini) (itu) (apa) (ada) |
MODUL TERAS ASAS | |||
MODUL 3 SERONOKNYA MEMBACA | TEMPOH : JULAI, OGOS | ||
FOKUS | STANDARD KANDUNGAN | STANDARD PEMBELAJARAN | CATATAN |
BM 1.0 Kemahiran Mendengar BM 2.0 Kemahiran Bertutur BM 3.0 Kemahiran Membaca BM. 4.0 Kemahiran Menulis | (BM 1.1) Mendengar dengan penuh perhatian. (BM 1.2) Mendengar dan mengecam perkataan. (BM 2.1) Berinteraksi dengan mesra. (BM 2.2) Bersoal jawab melalui rangsangan yang diberi. (BM 3.5) Membaca perkataan. (BM 3.6) Membaca frasa. (BM 3.7) Membaca ayat tunggal yang mudah. (BM 4.2) Menguasai kemahiran menulis. | (BM 1.1.2) Mendengar arahan mudah dan memberi respon dengan bimbingan. (BM 1.1.4) Mendengar sebutan nama dan mengenal pasti ruang khas dalam sekolah. (BM 1.1.5) Mendengar lagu dan cerita serta memberi respon. (BM 1.1.9) Membezakan jenis bunyi yang ada di persekitaran. (BM 1.1.13)Mendengar dan memberi respon terhadap perbualan, permintaan, cerita, lagu. (BM 1.2.4) Mengenal bunyi suku kata akhir yang berbeza. (BM 2.1.1) Berbual dengan sebutan perkataan yang betul. (BM 2.1.2) Berinteraksi secara sopan dan bertatasusila dengan bimbingan. (BM 2.1.4) Berinteraksi secara sopan dan bertatasusila. (BM 2.1.5) Menyatakan permintaan dengan sopan. (BM 2.1.6) Memberikan arahan kepada rakan secara bertatasusila. (BM 2.1.7) Menamakan objek di persekitaran. Nota: Kriteria bersopan dan bertatasusila adalah merujuk kepada budaya yang diterima oleh komuniti dan masyarakat secara umum. (BM 2.2.1) Menyebut semula soalan rangsangan yang dikemukakan. (BM 2.2.6) Menjawab soalan dengan ayat yang mudah dan sesuai. (BM 3.5.6) Membatangkan dua suku kata tertutup untuk menjadi perkataan (Contoh: emak). (BM 3.5.7) Membatangkan tiga suku kata tertutup untuk menjadi perkataan (Contoh: kakak). (BM 3.5.8) Membatangkan suku kata terbuka dan suku kata tertutup untuk menjadi perkataan (Contoh: buah). (BM 3.5.9) Membatangkan suku kata tertutup dan suku kata terbuka untuk menjadi perkataan (Contoh: anda). BM 3.6.1) Membaca frasa dengan bimbingan (Contoh frasa: mata biru, gigi saya, baju baru, jalan raya). (BM 3.6.2) Membaca frasa dengan sebutan yang betul. (BM 3.7.1) Membaca ayat tunggal yang mudah dengan bimbingan. (BM 3.7.2) Membaca ayat tunggal yang mudah dengan sebutan yang betul. (BM 4.2.6) Menyalin perkataan dengan cara yang betul. (BM 4.2.7) Menyalin ayat dengan cara yang betul. |
MODUL TERAS ASAS | |||
MODUL 4 BACALAH SAYANG | TEMPOH : SEPTEMBER , OKTOBER | ||
FOKUS | STANDARD KANDUNGAN | STANDARD PEMBELAJARAN | CATATAN |
BM 1.0 Kemahiran Mendengar BM 2.0 Kemahiran Bertutur BM 3.0 Kemahiran Membaca BM. 4.0 Kemahiran Menulis | (BM 1.1) Mendengar dengan penuh perhatian. (BM 2.2) Bersoal jawab melalui rangsangan yang diberi. (BM 2.3) Melafazkan puisi dengan intonasi yang betul. (BM 2.4) Menceritakan perkara yang didengar. (BM 2.5) Melakonkan watak-watak mengikut situasi. (BM 3.8) Membaca ayat dalam konteks. (BM 3.9) Memahami isi bahan bacaan yang dibaca. Nota: Bahan bacaan termasuk: buku cerita, rÃsalah, majalah, surat khabar, gambar. (BM 3.10) Membaca dengan cara yang betul (prabaca). (BM 3.11) Mengamalkan tabiat membaca. (BM 4.2) Menguasai kemahiran menulis. | (BM 1.1.5) Mendengar lagu dan cerita serta memberi respon. (BM 1.1.10) Mengenal pelbagai suara di persekitaran murid. (BM 1.1.11) Membezakan jenis suara di persekitaran ( Contoh: ketawa, menjerit, menangis). (BM 1.1.12) Mengenal pasti dan membezakan intonasi suara tinggi dengan rendah, dan perlahan dengan kuat. (BM 2.2.2) Mengemukakan soalan yang bersesuaian. (BM 2.2.3) Bersoal jawab berdasarkan tema, minat dan situasi semasa. (BM 2.2.4) Bersoal jawab secara spontan. (BM 2.2.5) Mengemukakan soalan yang sesuai dan mudah difahami. (BM 2.3.1) Melafazkan pantun yang mudah secara berirama. (BM 2.3.2) Melafazkan pantun dengan intonasi yang betul: a. Pantun dua kerat b. Pantun empat kerat (BM 2.3.3) Mendeklamasikan sajak mudah/ ringkas. (BM 2.4.1) Menceritakan perkara yang didengar dengan menggunakan ayat yang mudah. (BM 2.5.1) Main peranan mengikut situasi dengan menggunakan bahasa yang sesuai untuk menghidupkan watak dengan bimbingan. (BM 3.8.1) Membaca ayat-ayat dalam konteks dengan intonasi yang betul dengan bimbingan. (BM 3.8.2) Mengenal tanda baca dalam ayat. (BM 3.8.3) Membaca ayat-ayat dalam cerita dengan intonasi yang betul. (BM 3.9.1) Bercerita berdasarkan bahan bacaan mudah yang telah dibaca dengan bimbingan. (BM 3.9.2) Bercerita secara lisan, tulisan atau lukisan berdasarkan bahan yang dibaca. (BM 3.10.1) Mengamalkan penjagaan buku dengan cara yang betul dengan bimbingan. (BM 3.10.2) Mengamalkan penjagaan buku dengan cara yang betul. (BM 3.10.3) Membaca nama judul buku, dan pengarang. (BM 3.10.4) Membaca mengikut arah dan cara yang betul (kiri ke kanan, jarak dari mata ke buku, teknik memegang buku) (BM 3.11.1) Membaca buku cerita yang menarik dan sesuai dengan peringkat umur dengan bimbingan guru. (BM 3.11.2) Membaca buku cerita yang menarik dan sesuai daripada pelbagai tema. (BM 3.11.3) Bercerita secara lakonan, main peranan atau nyanyian berdasarkan bahan yang dibaca. (BM 4.2.6) Menyalin perkataan dengan cara yang betul. (BM 4.2.7) Menyalin ayat dengan cara yang betul. |
No comments:
Post a Comment